Рівняння й теореми, дослідження фізичних матеріалів і процесів, розробка програмного забезпечення та конструювання приладів — це світ, у який щодня занурюються студенти навчально-наукового інституту інформаційних та освітніх технологій Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Вони бачать речі крізь призму фізичних явищ, розуміються на вищій математиці, знають, як навчатися та як навчати, розробляють власні оригінальні прилади та впроваджують їх у побут. Окрім цього, студенти є активними учасниками загальноуніверситетських заходів та благодійних акцій. Більше про насичене і різноманітне життя в інституті інформаційних та освітніх технологій — в проекті «Один день із життя інституту, факультету».

Директор інституту Юрій Ляшенко розповідає, що навчально-науковий підрозділ університету розпочав свою історію більше 95 років тому.

— Нині інститут продовжує свій поступальний розвиток, розширюється, оновлює матеріальну базу. Він постійно поповнюється молодими талановитими вченими, здібною студентською молоддю. Пишаємося, що одержані під час навчання ґрунтовні знання дозволяють нашим випускникам гідно проявляти себе у різних сферах професійної діяльності. Більше ніж 20 наших випускників продовжили навчання в університетах інших країн і здобули наукові ступені, а це свідчить про належний рівень підготовки фахівців у нашому інституті, — зазначає Юрій Олексійович.

Кваліфікованих фахівців для проектно-конструкторської, виробничо-управлінської, експериментально-дослідницької професійної діяльності готує кафедра автоматизації та комп'ютерно-інтегрованих технологій. Навчальна й проектна діяльність студентів здійснюється в створеній на базі інституту спеціалізованій лабораторії, що оснащена сучасним технічним забезпеченням.

Між собою студенти називають лабораторію «творчою майстернею», адже тут вони власноруч конструюють прилади, мають можливість відчути себе справжніми винахідниками й інноваторами.

Завідувач кафедри Віталій Дідук розповідає, що робота в лабораторії має важливе практичне значення. Наприклад, студенти разом із викладачами розробили систему керування шкільними дзвінками, якою вже 5-ий рік поспіль користується Черкаська школа №27.

— Пробуємо ми «зайти» і в медицину, розробляючи систему для визначення рівня глюкози в крові. Винаходимо прилади, які керують роботою електродвигунів. Більшість наших винаходів є запатентованими та використовуються в побуті, — зазначає Віталій Андрійович.

Студент 4 курсу Андрій каже, що робота в лабораторії є цікавою, оскільки тут кожен може стати «творцем».

 — Ми можемо «оживити» лампу, винайти щось своє й оригінальне. Саме така діяльність мотивує, заохочує та спонукає працювати в цій галузі, — говорить хлопець.

Навчають в інституті й майбутніх фізиків. Якісний та насичений освітній процес забезпечується кваліфікованими науковцями — викладачами кафедри фізики. З метою розширення сфери діяльності створено Центр фізико-хімічних досліджень. На базі цього Центру студенти можуть працювати над науковими роботами чи проектами. Дослідницькою технологічною родзинкою, звісно, залишається експериментальний сектор досліджень, яким опікується кандидат фізико-математичних наук Ярослав Король. За його словами, така робота дозволяє студенту вивчати певні фізичні процеси експериментальним шляхом і надає можливість самостійно зайнятися їх моделюванням. Робота над проектами відбувається у дослідницьких групах, тож студенти обмінюються досвідом та вчаться один в одного.

 

Окрім творчих проектів, викладачі інституту долучають студентів і до наукової роботи. На базі ННІ діє наукова школа знаного в Україні професора Андрія Гусака. Школа займається вивченням нанофізики і наноматеріалознавства. Магістрантка Ольга розповідає, що співпраця з професором Гусаком є надзвичайно цікавою.

— Ми завжди вивчаємо щось нове. Шукаємо і віднаходимо малодосліджене. У нас креативні підходи та сучасні методи дослідження. Тішить, що університет та інститут сприяють розвитку молодих науковців, — зазначає Ольга.

Дізнатися про те, яким був технічний світ кілька десятиліть тому, студенти можуть у лабораторії фізичних приладів. Тут зібрана історія радіоелектроніки і фізичних приладів, починаючи від перших телевізорів і аж до сучасних приладів.

Навчають в інституті й майбутніх знавців астрономії. Детальніше про склад сузір'їв, про небесні світила та різноманітні космічні явища студенти можуть дізнатися, відвідуючи оновлену астрономічну обсерваторію.

Писати власні програми для електронних систем та аналізувати їхню роботу майбутні фахівці можуть у комп’ютерних класах. Уже з першого курсу студенти працюють із програмованими пристроями різних типів. Вони також працюють з роботизованими платформами, які нині мають великий попит у промисловості. 

Справжніх знавців вищої математики готують науковці кафедри алгебри та математичного аналізу. До навчального процесу викладачі підходять творчо, креативно та завжди використовують сучасні методології. 

Другокурсник Ігор розповідає, що обрав прикладну математику, оскільки завжди бачив себе у цій професії:

— Спонукав мене обрати таку спеціальність мій батько, який сам працює в цій царині. Впевнений, що ґрунтовні знання, одержані під час навчання, дозволять мені реалізуватися в майбутньому.

Традиційно, окрім фахівців з інженерних та комп’ютерних спеціальностей, інститут також готує і майбутніх учителів. Фундаментальні математичні та методичні дисципліни їм викладають науковці кафедри математики та методики навчання математики. Серед них професор Ніна Тарасенкова, доценти Зоя Сердюк, Оксана Бочко та Оксана Коломієць. Майбутніх педагогів учать працювати зі школярами в умовах реформування середньої освіти, впровадження концепції Нової української школи, організовуючи для них різні види занять. Науковці кафедри є авторами низки шкільних підручників та посібників, тому вони на власному прикладі роз’яснюють студентам особливості загальноосвітнього процесу в школах.

Не забувають і про саморозвиток студента. За словами Юрія Ляшенка, інститут тісно співпрацює з ІТ-компаніями міста та України. Там студенти проходять виробничу практику, вдосконалюючи свої професійно значущі та особистісні якості.

— Нещодавно ми розпочали співпрацю з IT claster Cherkasy і студенти вже зустрічалися з представниками цієї організації. На таких своєрідних лекціях майбутні фахівці дізнаються більше про IT-світ, розширюють свої уявлення про професійну діяльність у цій сфері, — розповідає директор ННІ.

Проводять в інституті інформаційних та освітніх технологій і зустрічі з закордонними партнерами. До спілкування запрошуються науковці, програмісти, інженери тощо. Сьогодні лекцію про специфіку навчання в Туреччині, про освітній процес у країні та особливості грантових систем студентам прочитав професор Джеміль Тундж. Прикметно, що після лекції відбувся жвавий діалог студентів із турецьким науковцем.

Та не лише освітньою діяльністю живуть студенти. Студентська рада інституту є активною та ініціативною.

— Ми долучаємося до заходів в університеті та є ініціаторами власних. Наша команда робить все, аби студенту було цікаво й весело проводити час в інституті. Також студенти активно беруть участь у різних конкурсах та змаганнях. Нещодавно наша команда виборола 16 місце серед 98 команд з університетів України у Першому національному університетському турнірі з кіберспорту, — розповідає Сергій Ширшов, голова студентської ради інституту.

Першокурсниця Тетяна зауважує, що в інституті панує дружня атмосфера. Викладачі знаходять до студентів індивідуальний підхід. Її думку поділяє і студент першого курсу Олексій. Хлопець зазначає, що попри складність предметів, все вдається, оскільки велику роль має якісна методологія навчання студентів.

Головний принцип навчально-наукового інституту інформаційних та освітніх технологій — це поєднання людського і штучного інтелектів, спільних інтересів заради наукових відкриттів. У стінах цього навчально-наукового підрозділу панує своя атмосфера: атмосфера творців і винахідників, фізиків і математиків, інженерів з автоматизації і астрономів. А ще тих, хто любить свій інститут і працює задля його розвитку.