Студентське життя зазвичай запам’ятовується як один із найяскравіших періодів у життєвій історії людини. Чому?

Тому що, фактично, це перший самостійний досвід особистості. Молода людина має навчитися планувати й продуктивно проживати свій день; взаємодіяти з великою кількістю поки що незнайомих людей; навчитися спілкуватися як зі студентами-одногрупниками, так і з професорами, академіками; розібратися, що таке лекції і семінари або просто «пари»; зрозуміти новий підхід до навчання. Частині першокурсників доведеться навчитися жити в гуртожитках, потім їздити майже щотижня на вихідні додому, де ділитися з батьками й друзями враженнями про своє студентське життя, почуваючи себе абсолютно дорослими. Все це почнеться тепер, коли ви стали студентами. Все це і ще багато іншого.

«Місцевим» студентам не вдасться відчути студентське життя в повній мірі. Проте вони легше адаптовуються до нового. Для тих, хто здалеку, життєві зміни будуть кардинальними. Початок студентського життя — це своєрідна криза в житті людини, тому, власне, ми і говоримо про адаптацію.

Будь-яка криза передбачає зміни в житті й звикання до цих змін. Усі люди пристосовуються до таких перемін по-різному. Одні — легко, деякі — з радістю і піднесенням, інші — з острахом і тривогою, а ще хтось — пригнічено та з депресією. Все залежить від багатьох чинників і від наших особистісних характеристик. Так, сангвінік і флегматик набагато легше пристосовуються до будь-яких ситуацій завдяки своєму темпераменту.

Саме тому меланхолік і холерик адаптуються важче. Тільки перший буде мати глибокі внутрішні переживання, тривоги, а другий — демонструвати зовнішню конфліктність, невдоволеність, агресію.

Багато залежить від того, інтроверт людина чи екстраверт. Та, наперекір «слабким» місцям темпераментів, вони всі мають свої переваги. Меланхолік — чутливий, глибокий, романтичний; флегматик — спокійний, сильний, врівноважений; холерик — емоційний, рухливий, активний; сангвінік — упевнений, рішучий, наполегливий.

Також особливості адаптації людини залежать від її базової довіри чи недовіри до світу. Вона формується в дуже ранньому віці, але має вплив на все подальше життя людини. Якщо людина довіряє світу, вона впевнена в собі, у своїх силах, у неї адекватна або трішки завищена самооцінка, вона комунікабельна, відкрита, легка, їй часто щастить і вона впевнена, що цей світ створений для неї. Із таким настроєм людині буде багато чого вдаватися.

Якщо ж базову довіру свого часу не сформовано, людина буде невпевненою, тривожною, настороженою, із заниженою самооцінкою, з недовірою і до людей, і до світу. Тоді, звичайно, все буде відбуватися важче і складніше. Але все завжди можна змінити: і в собі, і в своєму оточенні. Саме студентське життя дає можливості відкрити і зрозуміти себе, своє Я, створити нову життєву філософію.

Це період, коли ви будете визначати для себе улюблені дисципліни і навпаки. Те ж саме буде і з викладачами. Будуть «пари», на котрі ви будете прокидатися зранку залюбки, а будуть ті, які вам хотітиметься прогуляти. І це також своєрідний психологічний процес адаптації, бо ви будете прислухатися до себе, до своїх відчуттів і звикати до їхніх нових проявів.

Це буде період самодисципліни, саморегуляції, самоконтролю, самовизначення. Все «само-», бо почалося справжнє самостійне життя.

Це також час «нової» дружби — часто справжньої. Саме однокурсники згодом стають свідками на ваших весіллях, хрещеними ваших дітей; з ними започатковуються нові проекти тривалістю в життя, створюються бізнес-партнерства тощо.

Звісно, потрібно пам’ятати про те, що це прекрасний вік і для закоханості, і для створення сім’ї. Статистика говорить, що шлюби, взяті в молодому віці, є найміцнішими. Очевидно тому, що ті пари, котрі переживають студентські роки разом, не бояться вже ніяких життєвих викликів і успішно їх долають.

Отже, крім навчання, інтелектуального й духовного розвитку доцільно залишати час і для особистого життя. Із власного багаторічного досвіду можу сказати, що на першому курсі дуже багато студентів беруть для рефератів тему «Депресія», хоча її в переліку тем немає, це повністю їхня ініціатива.

Зате на третьому курсі майже завжди домінують теми про закоханість, види любові та почуття. Природа бере своє. Усе розвивається так, як і має бути. Тим паче, що і депресію ми розглядаємо з позитивного боку, як період, коли накопичується енергія несвідомого. Енергія, котра потім трансформується у кохання.

І це прекрасно.

Інна Володимирівна Кукуленко-Лук’янець,

кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри педагогіки і психології

Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького


Ректор ЧНУ вручив портрет герою війни

З нагоди Дня захисника України ректор Черкаського Детальніше

Студенти ЧНУ почали стажування в польському Університеті імені Яна Длугоша

30 студентів Черкаського національного університету імені Богдана Детальніше

У Черкаському національному обговорили питання гендерної рівності

У Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького Детальніше

Світла пам’ять Володимиру Григоровичу Кузю...

Рада ректорів, директорів закладів вищої освіти Черкаської Детальніше

Про тенденції сучасного літературного процесу в Україні говорили в ЧНУ

У Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького Детальніше

Студентка ЧНУ — бронзова призерка Чемпіонату світу з боксу

Студентка навчально-наукового інституту фізичної культури, спорту та Детальніше
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 269
  • 270
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 285
  • 286
  • 287
  • 288
  • 289
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
  • 294
  • 295
  • 296
  • 297
  • 298
  • 299
  • 300
  • 301
  • 302
  • 303
  • 304
  • 305
  • 306